Pages

Tuesday, 13 May 2014

KSGK 4


JovanaGadžaNovi SadSRBIJA3
KSGK4
AnaKoljubickiNovi SadSRBIJA3
KSGK4
JovanaKovačevićNovi SadSRBIJA3
KSGK4
MilenaSimićNovi SadSRBIJA3
KSGK4


SPIDO TICKET OFFICE
UN Studio/ Rotterdam




GRAD: Roterdam
OBJEKAT: Spido Tcket Office

Klijent: Roterdamska luka - Spido
Godina izgradnje: 1996.
Površina: /
Budžet: /

Koncepcijski opis:
Objekat se nalazi na severnoj strani; na početku/kraju poznatog mosta Erasmus, koji je takođe rađen po projektu arhitekata UN Studija. Objekat je poslovnog karaktera, a kao što mu samo ime kaže predstavlja biletarnicu lučke kompanije Spido, koja se bavi turističkim brodskim turama duž obale Roterdama,a  i šire.

Sa konceptualne tačke gledišta, kod analiziranog objekta, uočljiva je težnja za poštovanjem estetike u kojoj je rađen sam most, kao i težnja za uklapanjem i međusobnim prožimanjem arhitekture i infrastrukture. Neobična zakošenost objekta je način da se on simbolički poveže sa glavnim pilonom mosta, ali i da bude lako saglediv sa istog. Važno je pomenuti da centralni pilon najreprezentativniji element mosta, i upravo ga on čini svetski poznatim. Uzimajući u obzir sve ovo, zaključujemo da je objekat Spido Ticket Office postao integralni deo celokupne strukutre, i da ga iz iste postaje sve teže izdvojiti kao posebanu jedinku.

Ambijentalni kvaliteti:
Pored oblika, ono što ovaj objekat čini privlačnim ambijentalno i estetski je zasigurno njegova materijalizacija. Ona je, svakako, proizišla iz funkcije, ali je vidljivo da je za njen odabir bilo presudno još nekoliko faktora. Naupečatljiv iji faktor je upravo sjedinjavanje ovog objekta sa mostom, a samim tim i odsustvo prirodnog okruženja oko njega. Prisustvo velikih staklenih površina možemo povezati sa dovođenjem prirode u i na sam objekat. Na zakošenoj strani objekta reflektuje se nebo i tako stvara nebeski neprekinuti ambijent, dok se na bočnim stranama, koje nisu zakošene, javljaju siluete grada, koje se mijenjaju u zavisnosti od doba dana i položaja sunca.



Korišćenje:
Objekat se koristi, kako je već pomenuto, kao biletarnica, pa se može zaključiti da su glavni korisnici uglavnom turisti, ali zasigurno i svi ostali koji imaju želju da obiđu i upoznaju Roterdam, jednu od najvećih, svetskih, međunardonih luka, iz druge perspektive, to jest sa površine vode. Pored njih, korisnici su, svakako, i zaposleni, koji svakim danom nastoje da udovolje svojim mušterijama.
Korisno je pomenuti da ovaj objekat pored „šaltera” za info usluge i prodaju karata, sadrži i sale za sastanke i kancelarijske prostore za zaposlene.

Glavni problemi projekta :
Glavni problem projekta se sastojao zapravo u njegovom konceptu tj kako adekvatno odgovoriti na datu funkciju, potrebe lokaciju i znacenje objekta. S obzirom da se objekat nalazi na početku Erasmus mosta ima simbol nekakve kapije/početne tačke odakle se most dalje prostire u sav svoj sjaj i postaje zajedno sa njim jedan monument i simbol Roterdama. Potrebno je bilo prikazati taj duh grada na vodi koji je vrlo jedinstven i neponovljiv, što je postignuto zakošenjem objekta i davanju mu staklenu fasadu koja u ovom slučaju se može protumačiti poput vodene površine koja teče.

Lični stav autora o objektu :
Iako nije neki od njihovih najznačajnijih projekata(ne nalazi se čak ni na njihovom zvaničnom sajtu biroa) ipak jeste jedno delo koje se jasno čita i sigurno ima jedno malo ali značajno mesto u njihovom stvaralaštvu.

Vaš lični stav o objektu :
Objekat ima dobru lokaciju i u potpunosti ispunjava svoju namenu koja osim što je da bude mesto početaka takođe je i da bude mesto na kojem će se ljudi skupljati i vraćati. Uprkos činjenici da se objekat nalazi okružen „betonskom  džungom” on  ipak ima nekakav pokret i daje dinamiku prostoru koji inače se ne bi mogao postići standardnom pravougaonom formom.

Ostalo :
Važna činjenica je da most Erasmus i Spido ticket office imaju jednu posebnu vezu koja prenosi određeno značenje. Najupečatljivije je to što most je sam za sebe značajni monument, ali ga ovaj obkejat dopunjuje na jedan diskretan način i sigurno je nešto što će posetiocima osati u sećanju.

MINNAERT BUILDING
Neutelings Riedijk Architecten / Utrecht





GRAD: Utrecht

OBJEKAT: Minnaert Building
AUTORI: Neutelings Riedijk Architecten

Klijent: University center De Uithof 
Godina izgradnje: 1994-1997.
Površina: 9000m2
Budžet:/

Koncepcijski opis:
Objekat je pozicioniran u kampusu Utrehtskog univerziteta i obrazovnog je karaktera.
Sa stanovišta konceptualne postavke čitljiv je i teži  poboljšanju arhitektonske forme upotrebom ekoloških metoda gradnje i održivosti. Sav komunikacijski prostor je koncentrisan u jedan veliki hol na glavnoj etaži objekta,tzv "piano nobile" se sastoji od zajedničkog prostora za okupljanje studenata i osoblja i povezuje restoran, centar za učenje i laboratorije. Arhitekte su odlučile da postavljanjem laboratorija i biblioteke sa računarima oko centralnog hola ostvare nov način energetsko-efikasne kontrole. Zgradi nije potrebno zagrijavanje čak ni zimi, već se umjesto toga prostorije zgrade uvijek hlade cirkulacijom kišnice skupljene u bazenu dimenzija 10x50, kroz panele postavljene ispod plafona.

Ambijentalni kvaliteti:
Zgrada je locirana na relativno okupiranom prostoru, okružena brojnim prostornim dominantama, ali se ipak  ističe hrabro bordo-crveni objekat Minnaert-a. Korišćenje crvenog betona, svojom jedostavnošću je učvrstilo kontekstualnu opravdanost kuće, a sa druge strane omogućilo reljefno tretiranje fasade, koja ima specifične ambijentalne kvalitete,dajući cijelom prostoru poseban pečat. Minneart je naročito prepoznatljiv po hiperbolisanim natpisu- nazivu koji je postavljen u prizemlju i osim što predstavlja znak raspoznavanja i svojevrsan potpis same kuće, ponaša se i kao prostorna prepreka koja pravi eteričnu granicu između spoljašnosti i unutrašnjosti objekta.

Fotografija 1: Reljefno oblikovanje fasade daje specifičan pečat cjlokupnom prostoru


Fotografija 2: Prepoznatljivi natpis u visini prizemlja- glavni znak raspoznavanja




Korišćenje:
Objekat je namjenjen studentima i predavačima Prirodno-matematičkog fakulteta, Fakulteta za fiziku  i astronomiju, te Fakulteta za matematiku i informatiku utrehtškog univerziteta; dakle koristi ga veliki broj ljudi, različitih profila, sa približno istim poljem interesovanja, što je zahtjevalo ozbiljnu programsku analizu, vidljivu kroz funkcionalnu organizaciju. Objekat se koristi za naučna istraživanja i projektovan je kao "potpora" navedenim fakultetima, koji su smješteni u neposrednoj blizini, sjeverozapadno od Minnaert-a.

Fotografija 3: Pozicija objekta unutar univerzitetskog kampusa omogućuje dostpunost svi m studentima kojima je namjenjen



Glavni problemi projekta :
Prilikom izvođenja projekta jedan od osnovnih problema je bio kako ostvariti zamišljene načine energetske efikasnosti. Evidentno je da su ti problemi uspješno rešeni i doprinose kvalitetu koncepta i funkcije objekta. Možda bi se kao jedan od problema moglo navesti  postojanje samo biciklističkog saobraćaja na lokaciji ali i ovakova segregacija sobraćaja ima svoje uporište u navikama i kulturi zemlje u kojoj se objekat nalazi.


Fotografija 4: Biciklana                                                       
Fotografija 5: Segregacija saobraćaja- naizgled problem, u stvari rješenje

Lični stav autora o objektu :
Ovaj objekat predstavlja jedno od poznatijih djela Neutelings Riedijk Architecten biroa i svojom formom, oblikovnošću, geometrijom i estetikom u potpunosti prezentuje arhitektonske i projektantske afinitete autora. Oni  su stava da ovaj objekat mora da se ponaša kao okupljalište, ali i kao veza između različitih dijelova kampusa, te da mora zadovoljiti određene ekološke zahtjeve u pogledu funkcionisanja, pri čemu su obje ove težnje u potpunosti ostvarene.
Fotografija 5: Glavni projektantski cilj-  održivi razvoj kuće

Vaš lični stav o objektu :
Minneart je jedan od onih objekata koji imaju tako izražene kontekstualne i konceptualne kvalitete da se oni mogu čitati kroz bilo koji nivo sagledavanja. Radi se o vrlo prepoznatljivom objektu, koji svoju upečatljivost duguje razumnom tretiranju forme, visprenošću odabira materijala, geometrije i, uslovno rečeno, ornamentike objekta. On na jasan način uspostavlja veze sa okolnim objektima, pri tome zadržavajući svoju autonomnost i izražajnost. 
Fotografije 6,7,8: Učionica, čitaonica, hol- čitljivost objekta na svim nivoima sagledavanja

Ostalo :
U projektu Minneart kuće najupečatljivije je rješenje klimatizacije prostora, koji se javlja kao dominantna, polazna skica, na osnovu čega se zaključuje da je upravo održivost i ekološka prihvatljivost bila glavna odrednica projektovanja. Rješenje je ostvareno kroz sistem koji uključuje  bazen, u kome se skuplja kišnica, te cjevovod, kroz koji cirkuliše ohlađena ili zagrijana voda, zavisno od potrebe.
Drugi kuriozitet vezan za ovu zgradu je njena lokacija unutar univerzitetskog kompleksa koji je projektovala OMA, zbog čega je objekat morao da zadovolji vrlo visoke standarde i apsolutno odgovori na kontekst u kome je građen.

No comments:

Post a Comment